RSS

Sayunya hati…

Sepanjang hari semalam ana putar2kan lagu Istana kasih nyanyian Destiny…pastu AMANI nyanyian Amar….bila hayati liriknya sangat mendalam bagi ana..

hmmm…lame dh kan ana xnukilkan apa2 kt cni..rndu pun ada…ana dha ada blog baru..blogspot…

ni link dy…

http://bahteranakhoda.blogspot.com/

tp hari ni ana nak kongsikan lagu ni dgn sahabt2..hayati liriknya yer..

Lagu ni Felo kolej ana yang wat lirik..memg ada jena mengena ngn kolej tercinta kami …KOLEJ HARUN AMINURRASHID…

Ni pn lagu yang sungguh bermakna..utk someone special bg ana..semoga hbgn kami direstu Allah hendaknya…

Salam sayang dari ana..salam ukhuwah..

 
4 Comments

Posted by on February 5, 2011 in sekilas pandang

 

sekadar renungan bersama….

sebagai manusia yg sentiasa dihampiri maut…dan tidak tahu bilakah nyawa kita akan dicabut..marilah renungi bersama bagi pengajaran kpd sebuah persahabatan..wlupun video ini xseberapa…tetapi semoga mendapat manfaat bersama…

 
Leave a comment

Posted by on September 20, 2010 in sekilas pandang

 

Kali Pertama…Mungkin suatu permulaan mungkin juga suatu pengakhiran atau penamat…

Salam alaikum…..sahabat2 yg ana kasihi sekalian….sudah lama rasanya ana xpost apa2 kt sini…hari ini ana nk berkongsikan satu tajuk yg memg dh lama ada tapi xsempt untuk merungkaikan…..

KALI PERTAMA….mungkin sahabat2 selalu mendapat satu perkara yg diimpi2kan kan…tp selalu shj tu la dia yg pertama dan yg terakhir… Bagi ana, perkara ini pn ada berlaku pd diri ana…ana sememangnya menghrpkn ia sebagai permulaan tp kebanyakannya itulah shj yg ana dpt… ana mengimpikan kejayaan yg cemerlang dlm setiap peperiksaan…mgkin slh diri ana kerana tidak bersyukur mahupun xnk berusaha lebih dr sedia ada…. Pendek kata kita perlu berdoa: Ya Allah, sekiranya perkara ini baik untukku, pada agamaku, pada duniaku, pada urusanku pada masa ini dan pada masa akan dtg, maka berikanlah kpd ku dan permudahkanlah ia untukku…jika perkara ini tidak baik untukku, pada agamaku, pada duniaku, pada urusanku pada masa ini dan pada masa akan dtg, maka jauhkanlah ia dari ku dan elakkn diriku dr ia…berikanlah ak kebaikan di mana shj ak berada…sesungguhnya Engkau berkuasa atas setiap sesuatu.

Ana petik drpd doa solat sunat Istikharah…kita perlu beristikharah pd setiap masa…krn setiap perbuatan kita sememangnya memerlukan pilihan dan memilih…sedangkan kita nak makan pun kita kne pilih kan…oleh itu kite perlu kpd petunjuk Ilahi utk memberi yg terbaik utk kita…kebaikn pada masa itu dan masa akan dtg…

Apa kaitannya dgn tajuk ana hr ni???…

Mudah shj…mungkin yg pertama tu adalh bonus kpd kita…kita xtahu apa akan jd pd kita pada masa akn dtg kn…mgkin jika kita dianugerahkan kejayaan yg cmerlg setiap kali peperiksaan kita akan berasa bangga diri…jika kita sentiasa mendpt apa yg kita mahukan sedangkan kita agak jauh drpd Allah s.w.t dan kita menganggap itu adlh kelebihan kita maka kita menjadi org yg tidak bersyukur kpd Allah s.w.t….lg teruk lg kita semakin melupakan yg semua itu drpd-Nya.

Andai kita berjumpa dengan insan yg sgt2 teringin nk berjumpa dgnnya…dan akhirnya kita berjumpa dgnnya utk kali pertama…percayalah….tidak semua yg pertama itu sebagai permulaan…percayalah juga kali pertama itu juga sebagai pengakhiran…pertama dan terakhir…

Andai kata ada tersilap drpd ana..minta shbt2 dpt menegur ana….salam ukhuwah drpd ana….

 
Leave a comment

Posted by on September 20, 2010 in sekilas pandang

 

sambungan MAN ANA???…

Siapa aku???…pernah x shbt2 semua berasa cmni???…mesti pernah kn…setiap dr kite mesti terasa cmtu…

kdg2 kite fikir…kite nih rugi sangat2…melepaskn peluang didepan mate…tp kite kne ingt sesuatu tu sume dr Allah..sebelum ni ana xberapa sihat..jd skrg la masa utk ana hurai… Bkn ape pn tjuk ni…sepnjg kehidupan ana sendiri pn xterlepas…ana nk kongsikn sikit sbyk yg boleh dikongsikan utk dijadikan pedoman…

Menurut pandangn ana sendiri…(bkn menurut ulama2 ke ilmuan2 ke…ataupun mane2 rujukn la)…perasaan yg dtg dr dlm diri tu adlh hadir tanpa dipaksa…ia dtg dgn keadaan mentaliti kite mase tu..klu kite berasa tertekan dan stress..kite akn terfikr..knpe aku jd cmni…knpe ak wt mcm tu kn…andai kite dlm keadaan bersalah..kite mgkin akn terfikir…kalaulah ak xbuat bnde tu td…xkn jd mcm ni jd nye…xpun menyesal xsudah2…pendek kate mental yg akan me,pengaruhi perasaan kite…menurut ana…mgkin sahbat2 ad lg pndgn2 yg lebih baik dan betul dan mgkin ana tersilap dalam menghurai….maaf byk2…sila betulkn…

Menurut para tokoh…(ana ambil pengajarannye sahaja)…jika kita xlari dan mengamalkan ajaran yg terdapat dlmnya maka kita xkan tersesat dan terpesong…insyaAllah kita akn selamat di dunia dan akhirat…

Kdg2 kita akn berfikir..siapa yg ak nk jd…apa ak nk jd kn…jd..bermuhasabahlah..bersama-samalah kita menuju redha Ilahi…

Fikir-fikir sejenak dan renung-renungkan serta selamat beramal…

 
2 Comments

Posted by on June 29, 2010 in sekilas pandang

 

Man ANA???

Dh lame dh xpost kt cni wlupn hr tu dh post utk program tu…ingtkn boleh upload ky youtube dam metacafe..tp xbleh gk..xdpt nk tnjukkn kt blog ni…

Tajuk yg ana utarakn pg ni adlah SIAPA AKU???……man ana???…kdg2kita terfikir apa yg kite wt tu betul ke x….cmtu kn…jd…kite selalu dlm dilema…pastu menyesal….mcm tu juga ana…selalu terfikir apa yg telah ana lakukan…hr ni ana demam…xberapa sihat….mgkin ana akn ulas pad post akn dtg… Semoga bertemu….

 
Leave a comment

Posted by on June 19, 2010 in sekilas pandang

 

Program Motivasi Dan Kepemimpinan Islam STARS 2010

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Baginda s.a.w dengan berkat pengorbanan Baginda dapat kita mengecapi dua nikmat terbesar iaitu nikmat iman dan Islam….. Alhamdulillah….

Program Motivasi dan Kepemimpinan Islam SMK Tun Abdul Razak Selekoh 2010

Alhamdulillah…segalanya berjalan lancar walaupun ada sedikit perselisihan faham dalam kalangan ajk pelaksana dan urusetia serta fasilitator. Alhamdulillah…ia dapat juga di atasi dengan tabah…pada mulanya ana tidak berapa pasti dan yakin ana dapat mengawal dan mengaturkan program ini….bermula pada hari selasa selepas ana balik dari kursus di Pahang tempoh hari, ana sangat risau kerana hari utk program ini semakin hampir dan sangatlah hamper sedangkan ana ada di Tanjung Malim nun. Kesibukan pada hari rabu yang ada jadualkan utk balik ke kampong terpaksa ana korbankan sehinggalah kertas kerja ana di kolej selesai..terima kasih kepada partner ana…

Ana telah nekad…ana mesti balik hari rabu…jd selepas Asar ana pn memecut motosikal Yamaha Sukan yg ana gne pd kebiasaannya terus ke kg…alhamdulillah ana sampai dlm lingkungan jam 8.30mlm di rumah selepas singgah di masjid simpang 4 utk solat dan di pasar malam utk mkn. Sesampainya ana di rumah ana pn berehat n berfikir utk hari esok.

Hari khamis merupakan meeting yg ana nantikan…sebelum meeting bermula pada jam 2ptg di rumah sahabat ana…ana sempat bertemu ustzh di sekolah utk mengetahui perkembgn perjalann program di sekolah…selepas itu baru la ana mengajak shbt2 yg lain utk meeting pd ptg itu…Alhamdulillah seramai 15org telah hadir meetg tersebut…sesuatu yg agk mengejutkn ana..tapi itulah pencapaian ana utk mengumpulkn seramai yg mungkin utk program ini…prgrm yg mengumpulkn 3batch utk berkongsi pengalaman dan pengetahuan bersama dengan adik2 di STARS…terima kasih sahabat semua…

Hari jumaat akhirnya tiba….tarikh 4jun2010 akhirnya telah muncul…persiapan dewan yg agak terlewat menyebabkan kami solat jumaat di masjid selekoh yg hamper dengan sekolah. Pd mjlis perasmian, ana hanya sekadar berucap mana yg terlintas…tiada teks yg ana dpt buat..tak sempt..xpela..jnji xmengarut…hari pertama program ana agk kerlam kabut krn terpaksa berfikir plan B utk semua aspek..dr segi modul dll. Mujur ada shbt2 yg sentiasa bersama ana…walaupun ana sebagai pengarah program…tp ana tidak semestinya hanya mengarah..krn ini program bersama2..yg kurg dr kekurgn ana sendiri…..dan yg baik utk kami bersama2…

Hari yg memenatkan adalah hari kedua program….alhamdulilllah semabgat kami tidak luntur lg wlaupn semuanya kepenatan..hari ini hari kemuncak prgrm…jd ana perlu lebih bersedia utk sesi refleksi… Alhamdulillah ana dapat juga berkata-kata…ini semua nikmat dari Allah..ana bersyukur…insyaAllah niat ana baik dan betul…..semoga Allah meluruskan hati ana sentiasa….sedikit rasa sayu pun ada masa selepas penyampaian hadiah..yela..bkn apa…seronok ada sedih ada…sudah penat lelah….berbulan2….akhirnya…Alhamdulillah…terima kasih kepada semua yg terlibat…sahabt2 ana 5kaa 2006…hafizzudin, amirul, fadreen, hernidah, nabilla, syazwani, adilah, masliza, azwa, nasihah dan yg ada semasa dan sebelum program…terima kasih banyak2…..ampun maaf dipinta jika ada yg tersalah faham dan sebagainya….

Semoga berjumpa lagi dalam program sebegini pada masa akan dtg….Ma’assalamah wa ilal liqa’…

Memori 4hb-5hb jun 2010

Program Motivasi dan Kepemimpinan Islam SMK Tun Abdul Razak Selekoh 2010

Alhamdulillah…segalanya berjalan lancar walaupun ada sedikit perselisihan faham dalam kalangan ajk pelaksana dan urusetia serta fasilitator. Alhamdulillah…ia dapat juga di atasi dengan tabah…pada mulanya ana tidak berapa pasti dan yakin ana dapat mengawal dan mengaturkan program ini….bermula pada hari selasa selepas ana balik dari kursus di Pahang tempoh hari, ana sangat risau kerana hari utk program ini semakin hampir dan sangatlah hamper sedangkan ana ada di Tanjung Malim nun. Kesibukan pada hari rabu yang ada jadualkan utk balik ke kampong terpaksa ana korbankan sehinggalah kertas kerja ana di kolej selesai..terima kasih kepada partner ana…

Ana telah nekad…ana mesti balik hari rabu…jd selepas Asar ana pn memecut motosikal Yamaha Sukan yg ana gne pd kebiasaannya terus ke kg…alhamdulillah ana sampai dlm lingkungan jam 8.30mlm di rumah selepas singgah di masjid simpang 4 utk solat dan di pasar malam utk mkn. Sesampainya ana di rumah ana pn berehat n berfikir utk hari esok.

Hari khamis merupakan meeting yg ana nantikan…sebelum meeting bermula pada jam 2ptg di rumah sahabat ana…ana sempat bertemu ustzh di sekolah utk mengetahui perkembgn perjalann program di sekolah…selepas itu baru la ana mengajak shbt2 yg lain utk meeting pd ptg itu…Alhamdulillah seramai 15org telah hadir meetg tersebut…sesuatu yg agk mengejutkn ana..tapi itulah pencapaian ana utk mengumpulkn seramai yg mungkin utk program ini…prgrm yg mengumpulkn 3batch utk berkongsi pengalaman dan pengetahuan bersama dengan adik2 di STARS…terima kasih sahabat semua…

Hari jumaat akhirnya tiba….tarikh 4jun2010 akhirnya telah muncul…persiapan dewan yg agak terlewat menyebabkan kami solat jumaat di masjid selekoh yg hamper dengan sekolah. Pd mjlis perasmian, ana hanya sekadar berucap mana yg terlintas…tiada teks yg ana dpt buat..tak sempt..xpela..jnji xmengarut…hari pertama program ana agk kerlam kabut krn terpaksa berfikir plan B utk semua aspek..dr segi modul dll. Mujur ada shbt2 yg sentiasa bersama ana…walaupun ana sebagai pengarah program…tp ana tidak semestinya hanya mengarah..krn ini program bersama2..yg kurg dr kekurgn ana sendiri…..dan yg baik utk kami bersama2…

Hari yg memenatkan adalah hari kedua program….alhamdulilllah semabgat kami tidak luntur lg wlaupn semuanya kepenatan..hari ini hari kemuncak prgrm…jd ana perlu lebih bersedia utk sesi refleksi… Alhamdulillah ana dapat juga berkata-kata…ini semua nikmat dari Allah..ana bersyukur…insyaAllah niat ana baik dan betul…..semoga Allah meluruskan hati ana sentiasa….sedikit rasa sayu pun ada masa selepas penyampaian hadiah..yela..bkn apa…seronok ada sedih ada…sudah penat lelah….berbulan2….akhirnya…Alhamdulillah…terima kasih kepada semua yg terlibat…sahabt2 ana 5kaa 2006…hafizzudin, amirul, fadreen, hernidah, nabilla, syazwani, adilah, masliza, azwa, nasihah dan yg ada semasa dan sebelum program…terima kasih banyak2…..ampun maaf dipinta jika ada yg tersalah faham dan sebagainya….

Semoga berjumpa lagi dalam program sebegini pada masa akan dtg….Ma’assalamah wa ilal liqa’…

 
Leave a comment

Posted by on June 10, 2010 in sekilas pandang

 

Pemergian yang tiada pengganti…..

kira2 5.15ptg selasa (26 mei 2010)…..ana diberitakan yang Ustzh Ruzita telah kembali ke Rahmatullah…pada mulanya ana tak percaya…jd ana telefon rumah di kampung utk mengesahkannya….tp adk ana kata xde ape2 cerita pn…jd ana telefon pula shbt ana yg agk hampir semasa keterlantaran Ustzh di hospital. Dy pn tak tahu ape2 lg….tak lama selepas tu….byk msj yg ana terima dr shbt2 sekolah lama…akhirnya Ustzh Ani Hayati sms ana baru ana percaya….sbb ana kurg percaya berita yg diforwadkn ni….agk mengkonpiuskan…slepas tu adk ana pn telefon blek utk bgtau yg btul la berita tu…

Kesayuan di kala petang tu ana je yg tau dan rasa…di saat kegembiraan pasukan bola baling UPSI mengalahkan pasukan UIAM dgn keputusan 17-4…satu pengakhiran yg agk memuaskn kami tetapi ana terkilan pada saat itu krn tak dapat blek kg utk menziarahi jenazah Allahyarhamah….sms yg ana terima tak putus2 dan ana pn xputus2 membalas sehingga smpai satu thp…ana rasa..ana hanya mampu mendoakan dan amalkn ilmu yg disampaikn oleh beliau ketika hayatnya….

sepatutnya byk lg yg ana nk nukilkn di sini dan tika ini…namun kesibukan yg melanda dan byk lg yg ana nk buat utk hr esok..insyaAllah..ana akn teruskan pd masa yg lain ditempat yg sama…

Al-Fatihah kpd arwah…..semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalngan para solehin… Ameen….

 
1 Comment

Posted by on May 28, 2010 in sekilas pandang

 

Tags:

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.